چگونه کودکان خردسال زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم یاد میگیرند
کودکان خردسال زبان را به طور طبیعی و ناخودآگاه یاد میگیرند. در این مقاله، عواملی که بر یادگیری زبان انگلیسی توسط کودکان تأثیر میگذارند را بررسی میکنیم.
نویسنده: اوپال دان، مشاور آموزشی و نویسنده
مقدمه
کودکان خردسال به طور طبیعی زبان را فرا میگیرند؛ آنها بدون نیاز به یادگیری آگاهانه، انگیزهای برای فراگیری زبان دارند. آنها میتوانند تلفظ را تقلید کرده و قوانین را خودشان کشف کنند. ایدهی سخت بودن یادگیری انگلیسی برای آنها مطرح نمیشود مگر اینکه بزرگسالان این موضوع را به آنها القا کنند.
مزایای شروع زودهنگام
کودکان خردسال از استراتژیهای ذاتی خود برای یادگیری زبان مادری استفاده میکنند و به سرعت این استراتژیها را برای یادگیری زبان انگلیسی به کار میگیرند. آنها زمان بیشتری برای یادگیری از طریق فعالیتهای بازیمانند دارند. این کودکان زبان را با شرکت در فعالیتهایی که با بزرگسالان انجام میشود، یاد میگیرند. ابتدا فعالیت را درک میکنند و سپس از زبان مشترک بزرگسالان معنا میگیرند.
برنامههای مدرسه معمولاً غیررسمی هستند و ذهن کودکان هنوز با حقایق برای ذخیره و تست آشفته نشده است. آنها تکالیف کمی دارند و کمتر تحت فشار هستند تا به استانداردهای تعیین شده برسند. کودکانی که فرصت یادگیری زبان دوم را در سنین پایین دارند، به نظر میرسد از همان استراتژیهای ذاتی برای یادگیری زبانهای دیگر نیز استفاده میکنند. یادگیری زبان سوم، چهارم یا حتی بیشتر برای آنها آسانتر از یادگیری زبان دوم است.
کودکان خردسالی که زبان را به جای یادگیری آگاهانه فرا میگیرند، احتمالاً تلفظ بهتری دارند و حس بیشتری نسبت به زبان و فرهنگ پیدا میکنند. وقتی کودکان تکزبانه به بلوغ میرسند و بیشتر خودآگاه میشوند، توانایی آنها برای فراگیری زبان کاهش مییابد و احساس میکنند باید انگلیسی را از طریق برنامههای مبتنی بر دستور زبان مطالعه کنند. سن وقوع این تغییر بستگی زیادی به سطوح رشد فردی کودک و انتظارات جامعه آنها دارد.
مراحل یادگیری زبان انگلیسی
زبان گفتاری به طور طبیعی قبل از خواندن و نوشتن فرا گرفته میشود.
دوره سکوت
هنگامی که نوزادان زبان مادری خود را یاد میگیرند، یک دوره سکوت وجود دارد که در آن از طریق حالتهای چهره یا حرکات قبل از شروع به صحبت، نگاه میکنند و گوش میدهند. وقتی کودکان خردسال انگلیسی یاد میگیرند، ممکن است یک دوره سکوت مشابه وجود داشته باشد که در آن ارتباط و درک قبل از گفتن هر کلمه انگلیسی صورت گیرد.
در این زمان والدین نباید کودکان را مجبور به شرکت در گفتوگوهای گفتاری با تکرار کلمات کنند. گفتوگوها باید یکطرفه باشد و گفتار بزرگسال فرصتهای مفیدی برای فراگیری زبان به کودک فراهم کند. جایی که بزرگسال از روش "پدرانه" (شکل تعدیل شده گفتار) برای تسهیل یادگیری استفاده میکند، کودک ممکن است از بسیاری از همان استراتژیهایی که برای یادگیری زبان مادری خود استفاده کرده است، بهره ببرد.
شروع به صحبت
پس از مدتی، بسته به تعداد جلسات انگلیسی، هر کودک (دختران اغلب سریعتر از پسران) شروع به گفتن کلمات تکی (مانند 'گربه'، 'خانه') یا عبارات کوتاه آماده (مانند 'این چیست؟'، 'این کتاب من است'، 'من نمیتوانم'، 'این یک ماشین است'، 'وقت رفتن به خانه است') در گفتوگوها یا به عنوان بیانیههای غیرمنتظره میکند. کودک آنها را حفظ کرده و تلفظ را دقیقاً تقلید میکند بدون اینکه بفهمد برخی از آنها ممکن است از بیش از یک کلمه تشکیل شده باشند. این مرحله برای مدتی ادامه دارد زیرا کودک زبان بیشتری را جمعآوری کرده و از آن به عنوان یک میانبر برای گفتوگو استفاده میکند تا زمانی که آماده ساختن عبارات خود باشد.
ساختن زبان انگلیسی
به تدریج، کودکان عبارات را از یک کلمه حفظ شده ساخته و به آن کلمات دیگری از واژگان خود اضافه میکنند (مانند 'یک سگ'، 'یک سگ قهوهای'، 'یک سگ قهوهای و سیاه') یا یک عبارت حفظ شده به آنها اضافه میکنند ('این صندلی من است'، 'وقت بازی است'). بسته به تعداد دفعاتی که کودک در معرض انگلیسی قرار میگیرد و کیفیت تجربهها، کودکان به تدریج شروع به ساختن جملات کامل میکنند.
درک
درک همیشه بیشتر از توانایی صحبت کردن است و توانایی درک کودکان خردسال نباید نادیده گرفته شود، زیرا آنها عادت دارند زبان مادری خود را از مجموعهای از سرنخهای زمینهای درک کنند. اگرچه آنها ممکن است همه چیز را در زبان مادری خود درک نکنند، کودکان مفهوم کلی را میگیرند – یعنی آنها چند کلمه مهم را درک میکنند و بقیه را با استفاده از سرنخهای مختلف تفسیر میکنند. با تشویق، آنها به زودی مهارتهای درک کلی خود را برای تفسیر معنا در انگلیسی منتقل میکنند.
ناامیدی
پس از تازگی اولیه جلسات انگلیسی، برخی از کودکان خردسال به دلیل ناتوانی در بیان افکار خود به انگلیسی، ناامید میشوند. برخی دیگر میخواهند سریعاً به انگلیسی صحبت کنند همانطور که میتوانند در زبان مادری خود صحبت کنند. ناامیدی میتواند با ارائه قطعات نمایشی به کودکان مانند 'من میتوانم تا ۱۲ بشمارم' یا اشعار بسیار ساده که شامل عبارات آماده هستند، غلبه شود.
اشتباهات
نباید به کودکان گفته شود که اشتباه کردهاند زیرا هرگونه تصحیح بلافاصله انگیزه آنها را کاهش میدهد. اشتباهات ممکن است بخشی از فرآیند کشف قواعد دستوری انگلیسی یا نقصی در تلفظ باشند. 'من رفتم' به زودی تبدیل به 'رفتم' میشود اگر کودک بشنود که بزرگسال میگوید 'بله، تو رفتی'؛ یا اگر بزرگسال بشنود 'زی اتوبوس' و تکرار کند 'اتوبوس'. همانطور که در یادگیری زبان مادری، اگر کودکان فرصت داشته باشند که همان قطعه زبان را به درستی از بزرگسال بشنوند، آنها در زمان خودشان خود را تصحیح میکنند.
تفاوتهای جنسیتی
مغز پسران به طور متفاوتی از دختران رشد میکند و این بر چگونگی فراگیری و استفاده از زبان توسط پسران تأثیر میگذارد. کلاسهای مختلط اغلب فضای کافی برای پسران فراهم نمیکنند و آنها ممکن است تحت تأثیر توانایی طبیعی دختران در استفاده از زبان قرار بگیرند. اگر پسران خردسال بخواهند به پتانسیل خود برسند، نیاز به تجربههای زبانی متفاوتی دارند و نباید موفقیتهای آنها با دختران مقایسه شود.
محیطهای یادگیری زبان
کودکان خردسال یادگیری زبان انگلیسی را دشوارتر مییابند اگر تجربیات مناسب و حمایت بزرگسالان با استفاده از تکنیکهای "پدرانه" برای آنها فراهم نشود.
- کودکان خردسال نیاز دارند احساس امنیت کنند و بدانند که دلیلی واضح برای استفاده از انگلیسی وجود دارد.
- فعالیتها باید به فعالیتهای روزمره جذابی که آنها قبلاً میدانند مرتبط باشد، مانند اشتراک یک کتاب تصویری انگلیسی، گفتن یک شعر انگلیسی، داشتن یک میان وعده "انگلیسی".
- فعالیتها با زبان بزرگسالان همراه هستند که یک توضیح همراه درباره آنچه در حال وقوع است ارائه میدهند و گفتوگوهایی با استفاده از زبان تعدیل شده دارند.
- جلسات انگلیسی باید سرگرمکننده و جالب باشند و بر مفاهیمی که کودکان در زبان مادری خود فهمیدهاند تمرکز کنند. به این ترتیب کودکان دو چیز را یاد نمیگیرند، یک مفهوم جدید و یک زبان جدید، بلکه فقط انگلیسی را برای صحبت درباره چیزی که قبلاً میدانند، میآموزند.
- فعالیتها با اشیاء خاص، در صورت امکان، همراه میشوند زیرا این کار به فهم کمک میکند و علاقه عمومی را افزایش میدهد.
**خواندن**
کودکانی که قبلاً به زبان مادری خود خواندن را یاد گرفتهاند، معمولاً میخواهند بدانند چگونه به انگلیسی بخوانند. آنها قبلاً میدانند چگونه کلمات را در زبان مادری خود رمزگشایی کنند تا از متن معنی بگیرند و اگر به آنها کمک نشود تا در انگلیسی رمزگشایی کنند، ممکن است تکنیکهای رمزگشایی زبان مادری خود را به کار ببرند و با لهجه زبان مادری خود انگلیسی بخوانند.
قبل از اینکه کودکان بتوانند انگلیسی را رمزگشایی کنند، نیاز دارند نام و صداهای 26 حرف الفبا را بشناسند. چون زبان انگلیسی دارای 26 حرف اما به طور متوسط 44 صدا است (در انگلیسی استاندارد)، معرفی صداهای باقیمانده بهتر است تا زمانی که کودکان تجربه بیشتری در استفاده از زبان و خواندن داشته باشند، به تأخیر بیفتد.
شروع خواندن به انگلیسی آسانتر میشود اگر کودکان خردسال قبلاً زبانی را که میخواهند بخوانند، بدانند. بسیاری از کودکان خودشان یاد میگیرند چگونه به انگلیسی بخوانند اگر کتابهای تصویری را با بزرگسالان به اشتراک گذاشته یا اشعار را یاد گرفته باشند، زیرا احتمالاً زبان را حفظ کردهاند. خواندن چیزی که از بر میدانند، مرحلهای مهم در یادگیری خواندن است زیرا به کودکان فرصت میدهد تا خودشان کلمات ساده را رمزگشایی کنند. وقتی کودکان یک بانک کلمات قابل خواندن را ساختهاند، احساس اعتماد به نفس میکنند و سپس آماده روشهای ساختارمندتر هستند.
**حمایت والدین**کودکان نیاز دارند احساس کنند که در حال پیشرفت هستند. آنها به تشویق مداوم و همچنین تحسین برای عملکرد خوب نیاز دارند، زیرا هر موفقیتی انگیزهبخش است. والدین در موقعیت ایدهآلی برای انگیزه دادن و کمک به یادگیری کودکان خود هستند، حتی اگر خودشان انگلیسی پایهای داشته باشند و در کنار کودکان خردسال خود یاد بگیرند.
با اشتراک گذاشتن، والدین میتوانند زبان و فعالیتهای کودک خود را وارد زندگی خانوادگی کنند و همچنین نگرش کودکان خردسال خود را نسبت به یادگیری زبان و فرهنگهای دیگر تحت تأثیر قرار دهند. اکنون به طور کلی پذیرفته شده است که بیشتر نگرشهای مادامالعمر تا سن هشت یا نه سالگی شکل میگیرند.
### مطالعه بیشتر:
اگر به یادگیری بیشتر درباره چگونگی یادگیری زبانها توسط کودکان علاقهمند هستید، وبسایتهای زیر را پیشنهاد میکنیم:
کارول رید، نویسنده و مربی معلمان، وبلاگی درباره یادگیری زبان انگلیسی توسط کودکان مینویسد.
www.zabankoochooloo.ir/8tips-bilingualism
مترجم: حامد اسماعیل زاده، معلم و محقق حوزه زبان انگلیسی
دیدگاه خود را بنویسید